معاون شهردار تهران: اربعین حسینی یک ظرفیت عظیم جریان‌ساز است

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری واژه آنلاین، محمدامین توکلی‌زاده؛ معاون امور اجتماعی و فرهنگی و رییس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران، در یکصدوبیستمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور، به تبیین مهم‌ترین محورهای ستاد اربعین حسینی پرداخت.

در این نشست که در سالن جلسات دفتر شهردار تهران و با حضور شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌های کشورمان برگزار شد، توکلی‌زاده ضمن تقدیر از اقدامات هماهنگ اجتماعی و فرهنگی توسط کلانشهرهای کشور و تسری یافتن این اقدامات در حوزه‌های ورزشی، گردشگری، اجتماعی و فرهنگی به مراکز استان‌ها، این ظرفیت عظیم جریان‌ساز در کشور را ستودنی خواند و در ادامه از به‌کارگیری چنین پتانسیل بزرگی در مسیر خدمت به آیین مذهبی و گردهمایی چند ده میلیونی اربعین حسینی سخن گفت.

وی اظهار کرد: امسال در وزارت کشور تقسیم کار خوبی در استانداری‌ها و استانداری‌های معین در حوزه‌های خدمات شهری، زیرساخت، حمل و نقل(درون‌مرزی و برون‌مرزی)، نظافت، استفاده از تجهیزات، امکانات، نیروی انسانی، استقرار آتش‌نشانی و … انجام شده است. ما نیز با مسئولیت دادن به شهردار منطقه 9 در سامرا، به موضوع زیرساخت ورود و به فضل خداوند کمبود پارکینگ را برطرف کردیم.

توکلی زاده ادامه داد: همچنین در ایمن‌سازی جاده‌های عراق نیز کمک شد و محل‌های حادثه‌خیز عراق شناسایی و مشکلات مربوط به آن تا حدود بسیار زیادی برطرف شدند.

از کمپین “سلام یا مهدی” تا “طریق القدس، طریق الحسین”

رییس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران در ادامه به کمپین” 360 درجه سلام یا مهدی” در دو سال قبل اشاره کرد و گفت: ما فعالیت خودمان را با این کمپین آغاز کردیم و سال گذشته، این فعالیت مردمی را با کمپین “حیاتنا یا حسین” و سبک زندگی حسینی ادامه دادیم. امسال هم با اتفاق نظر همه دست‌اندرکاران و با توجه به اتفاقات منطقه، به کمپین” طریق‌القدس، طریق‌الحسین” رسیدیم تا از این اجتماع عظیم بیش از 20 میلیون نفری زائرین مسلمان و گاه غیرمسلمانِ دیگر ادیان توحیدی و در یک معنا؛ از ظرفیت آزادگان جهان، به عنوان جنبشی اعتراضی در مقابل رژیم غاصب اسراییل بهره ببریم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از طراحی کمپین لشکر قدس برای مخاطب نوجوان خبر داد و گفت: ما یک بار این کمپین را در ماه مباک رمضان آزمودیم و بازخوردهای خوبی هم گرفتیم. حالا هم آماده تولید محتوا در زمینه‌های رسانه‌ای و اقلام فرهنگی هستیم. برای مثال سازمان زیباسازی به امر تولیدات گرافیکی برای المان‌های شهری مشغول شده است، در بخش رسانه‌ای؛ سرودهای دو زبانه‌ی فارسی و عربی در حال تولید است و همچنین در داخل عراق هم حشدالشعبی به تعریف رخدادهایی همت گماشته تا از این فرصت بی‌بدیل نهایت استفاده برده شود.

توجه ویژه به بانوان زائر

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه به لزوم توجه ویژه به حوزه بانوان اشاره کرد و گفت: تا سال گذشته برنامه‌ریزی خاصی برای بانوان زائر نداشتیم اما از سال قبل، کاری مشترک با دانشگاه اهل‌بیت در عمود 900 انجام و همچنین در ورودی کربلا نیز برنامه ای ویژه تدارک دیده شد که بسیار مورد استقبال بانوان عراقی، ایرانی و حتی ترکیه‌ای قرار گرفت.

برگزاری آیین بدرقه در تمام ایران 

رییس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران از آغاز کار تخصصی برای کودکان، تعریف رخداد مشترک با ورزشکاران جهان اسلام و امور قرآنی برای فعالان رسانه‌ای سخن گفت و در ادامه به آیین بدرقه زائرین حسینی اشاره کرد که امسال، سومین سال حضور خود در ستاد اربعین را تجربه می‌کند.

وی گفت: درخواست عراقی‌ها این است که زائرین را زودتر به عراق اعزام کنیم تا روزهای آخر، با ازدحام جمعیت مواجه نشوند. به همین دلیل ما آیین بدرقه را زودتر برگزار می‌کنیم. سال گذشته این مراسم با حضور حدود 200 هزار نفر در میدان آزادی کلید خورد و امسال هم با برگزاری این رویداد، به استقبال اربعین می‌رویم تا به طور رسمی اعزام را آغاز کنیم، در این راستا از شهرهای مختلف هم درخواست داریم به تناسب دوری و نزدیکی خود با مرز، برگزاری این آیین ارزشمند را در دستور کار داشته باشند.

برنامه ریزی ویژه مخاطبین خاص

برگزاری مسابقات مداحی، شعرخوانی، تعزیه و زمینه‌خوانی ویژه مخاطب نوجوان در قالب “سوگواره آرمان”، “تقدیر از موکب‌داران بزرگ عراقی” با حضور شهرداران کلانشهرها در این مراسم برای ایجاد ارتباط قوی‌تر بین دو کشور، ایجاد “اتاق وضعیت” به منظور شناسایی نیازهای زائرین و خادمین اربعین حسینی، از دیگر موارد مطرح شده از سوی توکلی‌زاده بود.

طراحی اپلیکیشن راهنما

رییس ستاد اربعین حسینی در پایان به طراحی “اپلیکیشن راهنما”به منظور کمک به زائرین حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام اشاره کرد و گفت: با طراحی این اپلیکیشن، زائرین می‌توانند از وضعیت مراکز درمانی، اورژانس، موکب‌های ایرانی، امکانات و … مطلع شوند. همچنین با ایجاد یک مرکز پشتیبان هم به پرسش‌های زائرین پاسخ داده می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 15 =

پیمایش به بالا